La finalul lunii noiembrie a intrat în vigoare Legea nr. 265/2022 privind Registrul Comerțului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în Registrul Comerţului.
Printre modificările aduse de noua lege, cea mai semnificativă și de impact este aceea a posibilității înființării unei firme/filiale și a realizării tuturor modificărilor aferente exclusiv online, reformând astfel sistemul birocratic al instituției. Alte modificări vizează uniformizarea diferitelor norme, noutăți de organizare internă și abrogarea unor acte normative distincte prin încorporarea lor într-o lege unitară.
O analiză succintă a noutăților aduse de legea amintită propunem în cele ce urmează.
Cea mai importantă inovație adusă de Legea 265/2022 vizează înființarea societăților pe platforma online a Registrului Comerțului, unde vor fi puse la dispoziția utilizatorilor formulare-tip de acte constitutive (disponibile atât în limba română, cât și în limba engleză, cu scop de informare), precum și alte modele de documente care se utilizează în procedura de constituire.
În această variantă, documentele necesare nu trebuie redactate în prealabil, ci pot fi completate în timp real pe platforma online, chiar în procesul de constituire.
Pentru a realiza aceste operațiuni, solicitantul constituirii unei societăți (unul dintre fondatori, un avocat pe baza unei împuterniciri avocațiale sau un împuternicit în baza unui procuri în formă autentică) trebuie să dețină un cont pe platformă, și o semnătură electronică calificată.
Odată cu intrarea în vigoare a Legii 265/2022, certificatul de înregistrare (CUI) poate fi eliberat și în format electronic, prin atașarea unei semnături electronice calificate acestuia. În funcție de alegerea societății, certificatul de înregistrare va putea fi primit fie ca document fizic, fie ca document în format electronic. Implementarea acestei modificări va facilita comunicarea cu autoritățile/băncile exclusiv la distanță, în cazurile în care certificatul de înregistrare este solicitat în original.
Buletinul Electronic al Registrului Comerțului (BERC) (https://portal.berc.onrc.ro/home), este o bază de date online, pe o platforma electronică centrală prin care se realizează publicitatea actelor emise de Registrul Comerțului. Pe această platformă vor putea fi accesate facil informații legate de orice societate, vor putea fi obținute copii după rezoluții emise de Registrul Comerțului, de către orice persoană care deține cont pe platforma Registrului Comerțului./p>
În acord cu această modificare, societățile cu răspundere limitată vor putea putea vărsa inițial 30% din valoarea capitalului social subscris în maxim 3 luni de la data înmatriculării, sub rezerva neînceperii activității până la vărsarea acestei prime tranșe. Diferența de capital va putea fi aportată în termen de 12 luni de la data înmatriculării pentru aportul în numerar și în termen de 2 ani de la data înmatriculării pentru aportul în natură.
Legea 265/2022 introduce și reglementarea registratorului comercial, care preia atribuțiile de până acum ale directorului general al Oficiului Registrului Comerțului. Registratorul va verifica și aproba sau respinge, după caz, cererile înregistrate pe rolul Registrului Comerțului. Împotriva încheierilor emise de către registratorul comercial se poate formula plângere, în termen de 10 zile calendaristice, plângere care nu mai este suspensivă de executare.
Pentru orice informații suplimentare și consultanță de specialitate, avocații din cadrul biroului nostru vă stau la dispoziție.
Hila Legal este un birou de avocați din Timișoara, născut din convingerea că avocatul este un partener spre succes. Construim alături de clienții noștri și luptăm pentru ei, în cheia inovației și a excelenței.