Prin OUG nr. 58/2022, s-a implementat cazierul comercial. Cazierul comercial reprezintă de fapt o fișă de evidență în care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) va înregistra faptele și sancțiunile aplicate profesioniștilor, aceste mențiuni rămânând înscrise pe o perioadă de 3 ani, după care vor fi radiate automat.
Astfel, în Art. V alin. (1) din ordonanță, este prevăzută consemnarea operatorilor economici pentru încălcări repetate ale drepturilor consumatorilor. Prin această ordonanță „ia naștere” cazierul comercial, urmând ca detaliile și reglementarea detaliată să fie cuprinsă în Ordinul 584/2022, emis de președintele ANPC.
Persoana competentă să dispună înregistrarea unor mențiuni în cazierul comercial este comisarul care realizează procesul-verbal de constatare a contravenției, în termen de maximum 2 zile de la comunicarea procesului verbal de constatare.
Având o valabilitate de 6 luni de la momentul eliberării, extrasele de cazier comercial, acestea pot fi solicitate de către operatorul economic doar în privința chestiunilor care îl privesc în mod direct. Din cadrul acestei prevederi, deducem două aspecte importante: 1. Cazierul comercial nu este destinat să fie public, să fie un registru oficial cu scopul aducerii la cunoștința consumatorilor a profesioniștilor care încalcă frecvent legislația care protejează consumatorii; 2. Nici chiar operatorii economici nu pot afla alte informații legate de alți operatori economici, ci strict informațiile care îi vizează pe ei înșiși.
De asemenea, instanțele de judecată sau organele de urmărire penală vor avea acces la datele operatorului economic din cadrul cazierului comercial la solicitarea acestora.
Din aceste observații, înțelegem că pe de-o parte, consumatorii nu pot obține informații cu privire la cazierul comercial și că acesta nu are un rol disuasiv (cum ar fi o listă oficială „name and shame”), de schimbare a conduitei unui operator care încălca frecvent drepturile consumatorilor.
Operatorii economici care relaționează cu consumatorii, respectă drepturile acestora și nu au abateri înscrise în cazierul comercial, pot solicita un extras oricărei structuri ANPC din teritoriu sau online, pe care îl pot folosi ca instrument de publicitate pentru a demonstra buna-credință în afaceri în relația cu consumatorii. Astfel, consumatorii pot fi atrași de operatorii economici care au un cazier comercial „curat”, fără abateri anterioare.
Este important de menționat că simplele nemulțumiri din partea consumatorilor, rezolvate amiabil sau care nu au fost raportate și soluționate de ANPC nu vor fi menționate în cazier.
Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii, operatorul economic va putea face plângere pe care să o adreseze judecătoriei în a cărei circumscripție a fost săvârșită contravenția într-un termen de 15 zile, conform Ordonanței 2/2001. În cazul admiterii, procesul-verbal va fi anulat, iar după definitivarea hotărârii, mențiunile din cazierul comercial vor fi radiate.
De-a lungul timpului s-au conturat anumite comportamente care au fost sancționate de către ANPC. Dintre acestea, menționăm practicile înșelătoare, care pot fi acțiuni sau omisiuni înșelătoare. Un operator economic poate fi acuzat de astfel de practici atunci când oferă informații false sau induce în eroare un consumator mediu, care nu ar fi luat decizia de a contracta în lipsa influenței înșelătoare a comerciantului. Scrierea unui tarif redus cu litere mari, dar nereal și cu litere mici a tarifului real constituie o practică înșelătoare. De departe cea mai frecventă este însă diferența între prețul afișat la raftul din magazin și cel de la casa de marcat.
O altă categorie de abateri frecvente este reprezentată de practicile agresive, atunci când comerciantul limitează în mod evident libertatea de alegere a consumatorului prin hărțuire, constrângere sau chiar prin folosirea forței fizice. Sunt considerate practici agresive, printre altele:
În cazul în care aveți întrebări legate de drepturile consumatorilor sau procedurile de urmat în urma încălcării acestora, avocații din cadrul Hila Legal vă stau la dispoziție pentru clarificarea oricăror nelămuriri.
Hila Legal este un birou de avocați din Timișoara, născut din convingerea că avocatul este un partener spre succes. Construim alături de clienții noștri și luptăm pentru ei, în cheia inovației și a excelenței.