După o perioadă de așteptare de 2 ani, legiuitorul ne pune la dispoziție și Parlamentul adoptă noua lege privind măsurile de ocrotire pentru persoanele cu dizabilități intelectuale și psihosociale, Legea 140/2022.
Noua reglementare se impunea după ce, prin Decizia nr. 601/2020, Curtea Constituțională a României a constatat neconstituționalitatea dispozițiilor art. 164 alin. (1) din Codul civil, care stabileau că persoana care nu are discernământul necesar pentru a se îngriji de interesele sale, din cauza alienației ori debilității mintale, urma a fi pusă sub interdicție judecătorească.
Ce a urmat a fost o practică neunitară a instanțelor de judecată, culminând în respingeri acererilor de punere sub interdicție, suspendare a litigiilor sau amânarea lor indefinit. Noua lege creează un cadru complet diferit, cu intenția de a pune în acord legislația națională cu exigențele Convenției privind drepturile persoanelor cu dizabilități.
Cu titlu de noutate, ocrotirea majorului va avea loc prin instituirea măsurii numirii unui asistent, măsurii consilierii judiciare sau a tutelei speciale, ori a curatelei sau a unei alte măsuri prevăzute de lege.
Majorul care, din cauza unei dizabilităţi intelectuale sau psihosociale, are nevoie de sprijin pentru a se îngriji de persoana sa ori de patrimoniul său, ori în scop de a-și exercita drepturile şi libertăţile civile, va poate solicita notarului public numirea unui asistent, pentru o durată de maximum 2 ani.
Asistentul va fi o persoană care poate fi numită tutore, va acționa ca un intermediar al majorului, fără a aduce atingere capacității de exercițiu a acestuia.
Majorul care nu se poate îngriji singur de interesele sale din cauza unei deteriorări a facultăţilor mintale, temporare sau permanente, parţiale sau totale, stabilite în urma evaluării medicale şi psihosociale, şi care are nevoie de sprijin în formarea sau exprimarea voinţei sale poate beneficia de consiliere judiciară sau tutelă specială.
Dacă majorului nu îi poate fi asigurată o protecție adecvată prin instituirea asistenței pentru încheierea actelor juridice, va putea beneficia de consiliere judiciară dacă deteriorarea facultăților sale mintale este parțială şi este necesar să fie consiliat în mod continuu în exercitarea drepturilor şi libertăților.
Această măsură va fi luată numai după avizul comisiei de expertizare psihiatrică care va considera că majorul în cauză prezintă o deteriorare parțială a facultăților mintale, de o manieră care riscă să îi afecteze discernământul.
Instituirea concilierii judiciare se va dispune de către instanța de tutelă, pentru o perioadă care nu va depăși 3 ani, stabilindu-se, totodată, categoriile de acte pentru care este necesară încuviințarea.
În situația în care deteriorarea facultăților mintale este permanentă, majorul va beneficia de instituția tutelei speciale. Instituirea tutelei speciale se va dispune numai în cazurile în care nu poate fi asigurată o protecție adecvată a persoanei ocrotite prin instituirea asistenței pentru încheierea actelor juridice sau a consilierii judiciare.
Instanța de judecată va desemna un tutore, ca reprezentant legal al incapabilului, cu atribuții de a se îngriji de persoana și bunurile majorului, dar și de a încheia acte juridice în numele și pe seama acestuia.
Prin hotărârea prin care se dispune măsura de ocrotire, instanța de tutelă numește persoana care va exercita funcția de tutore de la data rămânerii definitive a hotărârii, precum și durata măsurii care nu poate depăși o perioadă de 5 ani. Cu titlu de excepție, dacă deteriorarea facultăţilor mintale ale majorului este permanentă, instanţa poate dispune prelungirea măsurii tutelei speciale pentru o durată mai mare, care nu poate să depăşească 15 ani.
Noua lege introduce noțiunea inovatoare de mandat de ocrotire – instituție care, acționând printr-un act unilateral sau convenție, încheiată în formă autentică, va da dreptul unei persoane cu capacitatea deplină de exercițiu să desemneze persoana care urmează a fi numită tutore, pentru a se îngriji de persoana și de bunurile sale, în cazul în care ar fi pusă sub consiliere judiciară sau tutelă specială.
Conform dispozițiilor acestei reglementări, toate persoanele aflate la data intrării în vigoare a noii legi sub interdicție judecătorească vor fi supuse, în ceea ce privește starea și capacitatea lor și măsurile de ocrotire ce vor trebui luate, dispozițiilor acestui act normativ, care modifică Codul Civil.
Consecința practică a acestei dispoziții rezidă în aceea că instanțele judecătorești, din oficiu sau la cerere, vor trebui să reexamineze toate măsurile de punere sub interdicție (să redeschidă toate dosarele vechi) și să dispună înlocuirea punerii sub interdicție cu una dintre măsurile nou intrate în vigoare.
Reexaminarea tuturor hotărârilor prin care s-a dispus măsura punerii sub interdicție va avea loc în termen de 3 ani de la intrarea în vigoare a noii legi.
Pentru orice informații suplimentare și consultanță de specialitate, avocații din cadrul biroului nostru vă stau la dispoziție.
Hila Legal este un birou de avocați din Timișoara, născut din convingerea că avocatul este un partener spre succes. Construim alături de clienții noștri și luptăm pentru ei, în cheia inovației și a excelenței.