Poate fi considerată o marcă orice semn, desene, cuvinte, litere, cifre elemente figurative sau forma produsului, cu condiția ca aceste semne să poată fi distinse de semnele folosite de către alte întreprinderi. O altă condiție se referă la reprezentarea acestor semne într-un mod care să permită autorităților competente și publicului identificarea, perceperea acestora pentru a putea stabili cu claritate care este obiectul protecției solicitat de titularul acestora.
O marcă distinctivă și recognoscibilă (ex.: logo) poate trimite un potențial client cu gândul la companie, fără să fie nevoie de informații suplimentare cu privire la produs sau la brand. Această conexiune poate rezulta în influențarea potențialului client cu privire la achiziționarea unui produs din gama produselor fabricate de compania cu un brand familiar. Astfel, înregistrarea unei mărci poate aduce beneficii reputaționale, financiare și de natură juridică.
Marca propusă pentru înregistrare nu trebuie să fie identică sau asemănătoare cu numele companiei. Marca poate fi inclusiv o imagine vizuală (un desen) sau o înșiruire de cuvinte, fără o legătură nemijlocită cu denumirea companiei.
Primul pas pentru a înregistra marca este reprezentat de verificarea disponibilității mărcii, operațiune care poate fi realizată de către OSIM. Întrucât marca este un element unic, prin care poate fi identificată o singură companie, este important ca aceasta să nu fie deja înregistrată sau ca identificarea dintre două mărci să fie dificilă de diferențiat din pricina asemănărilor.
În urma confirmării disponibilității mărcii, poate fi depusă o cerere de înregistrare la OSIM care să includă informații despre marca înregistrată, precum și lista de produse sau servicii pentru care se dorește protecția. Ulterior completării cererii, este necesară achitarea unei taxe de înregistrare, variabilă în funcție de numărul claselor de protecție solicitate prin cerere.
Ulterior depunerii, cererea va fi examinată pentru a verifica dacă sunt respectate cerințele legale. OSIM va analiza aspecte referitoare la similaritatea mărcii cu mărcile înregistrate în România sau în Uniunea Europeană, precum și modul în care marca poate fi individualizată, dacă aceasta nu încearcă să inducă în eroare potențialii clienți prin crearea unei similarități cu o marcă consacrată, etc.
În cazul în care sunt îndeplinite condițiile, OSIM va elibera un certificat care să ateste înregistrarea mărcii, valabil pentru o perioadă de 10 ani.
Ulterior înregistrării, compania va trebui să își mențină și să reînnoiască la intervale de 10 ani marca, pentru a beneficia de o protecție perpetuă. Pentru a preveni pierderea drepturilor asupra mărcii, recomandăm verificarea periodică a valabilității acesteia și inițierea procedurilor de reînnoire a mărcii înainte de expirarea termenului de 10 ani.
În ipoteza încălcării drepturilor conferite de înregistrarea mărcii de către o altă companie, prin crearea unei mărci similare cu scopul de a induce în eroare clienții, compania care și-a înregistrat marca poate iniția demersuri legale pentru protecția propriei mărci și pentru obținerea despăgubirilor, în cazul în care s-a creat un prejudiciu prin încălcarea dreptului de marcă.
Utilizarea neautorizată a unei mărci sau orice încălcare a mărcii reprezintă acțiuni care pot fi sancționate de către instanțele de judecată, acesta fiind unul din principalele elemente ale protecției mărcii.
Pentru mai multe informații sau întrebări suplimentare în materia drepturilor de proprietate intelectuală, avocații din cadrul biroului Hila Legal vă stau la dispoziție.
0742.789.650