Comerțul online a cunoscut o evoluție considerabilă în ultimii ani, culminând în perioada pandemiei, când măsurile de lockdown au determinat consumatorii să plaseze și mai multe comenzi în regim online. Chiar dacă această perioadă excepțională a fost depășită, mulți consumatori au continuat să prefere cumpărăturile în regim online, în detrimentul magazinelor fizice.
Comerțul la distanță prezintă însă o serie de neajunsuri: imposibilitatea aprecierii corespunzătoare a unor produse prin propriile simțuri, mărimi inadecvate în cazul articolelor vestimentare și nu în ultimul rând, a comportamentului impulsiv de a efectua cumpărături indus de reclamele omniprezente în mediul online.
Pentru a echilibra toate aceste neajunsuri, consumatorilor le este oferită perioada de reflecție de 14 zile în care pot returna produsele, fără să justifice vreun motiv. În continuare, vom analiza aplicabilitatea acestei proceduri, precum și limitările acesteia.
În urma primirii comenzii plasate de un consumator prin intermediul platformelor on-line, telefonic, prin poștă sau a unui comis-voiajor, termenul de 14 zile începe să curgă. Prin urmare, termenul nu curge de la data plasării comenzii, ci de la primirea efectivă a coletului. Dacă perioada de reflecție expiră într-o zi nelucrătoare, termenul este prelungit până la următoarea zi lucrătoare.
Se consideră că returul a fost efectuat în termen dacă consumatorul predă coletul unei firme de curierat/serviciului poștal în interiorul termenului de 14 zile, chiar dacă returul ajunge efectiv la comerciant după împlinirea acestui termen. Păstrarea dovezii de predare a produselor expediate este prin urmare deosebit de importantă.
Expedierea returului nu reprezintă un act suficient pentru a notifica comerciantul cu privire la retragerea consumatorului din contract. Unii comercianți transmit odată cu conținutul comandat un formular de retragere care trebuie completat și transmis odată cu returul. Alți comercianți folosesc un formular online care trebuie completat în prealabil expedierii returului. Toți comercianții sunt obligați însă să ofere informații consumatorilor cu privire la retragerea din contract.
Recomandăm consumatorilor să se informeze în prealabil cu privire la modalitate de completare a formularului de retragere, pentru a îndeplini cu succes această procedură. În cazul în care returul va fi aprobat, consumatorul va beneficia de rambursarea sumelor avansate pentru comandă în contul bancar indicat în cadrul formularului de retur. Din punct de vedere legal, consumatorul nu este îndreptățit la rambursarea cheltuielilor de expediere a returului către comerciant, însă cei mai mulți comercianți se angajează să preia retururile gratuit, prin serviciul de curierat partener.
Fără a fi o listă exhaustivă, vom prezenta cele întâlnite excepții ale perioadei de retragere de 14 zile, în care returul produselor comandate nu este posibil:
În cazul în care produsul returnat este unul eligibil, a fost completat formularul de retragere propus de comerciant și returul a fost expediat în termenul de 14 zile, consumatorul va fi îndreptăți la returnarea sumei avansate în contul bancar indicat.
Dreptul de retragere nu este incident în cadrul cumpărăturilor într-un magazin fizic (tip butic), legislația în materie de protecție a drepturilor consumatorilor considerând că există suficiente metode prin care consumatorul poate analiza caracteristicile esențiale ale produsului în cazul în care acesta se află față în față cu produsul examinat.
În cazul în care aceste produse prezintă un defect, consumatorul se poate prezenta la magazinul fizic pentru a solicita o înlocuire a produsului sau rambursul. În fine, chiar fără a exista o obligație legislativă, o serie de comercianți care desfășoară activități economice în magazine fizice oferă consumatorilor posibilitatea de a returna produsele într-un anumit interval de timp, cu condiția prezentării bonului fiscal.
Pentru mai multe informații sau întrebări suplimentare în materia dreptului consumului, avocații din cadrul biroului Hila Legal vă stau la dispoziție.
0742.789.650