Societatea cu răspundere limitată (SRL) reprezintă cea mai întâlnită formă de societate comercială în lumea afacerilor. Cu toate acestea, anumite dificultăți, precum cele de natură financiară, legislativă (prin schimbări importante ale dispozițiilor legale din domeniul de activitate) sau neînțelegerile constante dintre asociați pot constitui cauze în măsură să determine hotărârea asociaților de a înceta activitatea societății cu răspundere limitată. În acest caz, asociații vor efectua demersurile cu privire la dizolvarea și mai apoi, radierea societății în cauză.
În cazul în care nu sunt demarate procedurile de dizolvare, societatea va fi declarată inactivă, iar acest lucru va fi înscris în cazierul fiscal al administratorilor și asociaților.
Dizolvarea reprezintă momentul în care societatea își încetează activitatea comercială. Această procedură este urmată de lichidare, în care activele (banii, bunurile) societății rămase după achitarea creanțelor creditorilor vor fi repartizate între asociați.
Înainte de parcurgerea acestor etape, este important ca administratorul sau asociații să depună toate declarațiile fiscale obligatorii, precum și să procedeze la achitarea la zi a tuturor impozitelor și a taxelor datorate de către societate. De asemenea, este important ca aceștia să verifice în prealabil dacă nu există dobânzi sau penalități neinstituite în contul societății.
Toți asociații trebuie să fie de acord cu modul de împărțire a bunurilor rămase după plata tuturor datoriilor pentru ca procedura lichidării voluntare să fie îndeplinită în mod valabil (fără intervenția lichidatorului).
În cadrul acestei etape, se vor depune următoarele documente la Registrul Comerțului:
În cazul în care societatea are datorii față de creditorii săi, asociații vor trebui să depună și dovada acordului creditorilor cu privire la stingerea pasivului sau regularizarea acestuia.
Radierea unei societăți presupune încetarea existenței personalității sale juridice, urmând ca aceasta să fie ștearsă din evidențele Registrului Comerțului.
Cererea de radiere a societății va putea fi depusă la 30 de zile de la data publicării Hotărârii de dizolvare în Monitorul Oficial. În cadrul acestei proceduri, vor fi depuse următoarele documente:
Indiferent de motivul pentru care asociații decid dizolvarea unei societăți cu răspundere limitată, decizia acestora implică o serie de operațiuni complexe din punct de vedere contabil și juridic. Pentru a vă asigura că aceste proceduri nu vor suferi amânări sau opoziții din partea terților interesați, vă recomandăm să apelați la ajutorul unor avocați specializați în dreptul societar.
Conform legislației, asociații din cadrul unui SRL răspund în mod limitat în privința datoriilor societății cu aportul adus în societate. Această regulă nu este însă aplicabilă în cazul în care asociații au urmărit fraudarea intereselor creditorilor sau a autorităților fiscale competente, caz în care asociații pot fi ținuți responsabili personal pentru obligațiile societății, chiar și după momentul dizolvării acesteia.
Pentru mai multe informații sau întrebări suplimentare în materia dreptului societar, avocații din cadrul biroului Hila Legal vă stau la dispoziție.
0742.789.650